دستگاه اکسیژن ساز + {به روز رسانی قیمت در سال 1401}

در سال های اخیر بسیاری از مردم به واسطه شیوع ویروس کرونا تا حدودی با دستگاه اکسیژن ساز صنعتی آشنایی پیدا کرده اند. اما اکسیژن ساز صنعتی علاوه بر تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران در بیمارستان ها، کاربردهای گسترده ای در صنعت نیز دارد. اکسیژن خالص، یکی از نیاز های اولیه و ضروری در صنایع مختلف به شمار می رود. اکسیژن مورد نیاز برای تنفس بیماران و فعالیت دستگاه ها از هوای اطرافمان تامین می گردد. هوایی که پیرامون کره زمین را احاطه کرده است از 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد گازهای دیگر تشکیل شده است.بنابراین برای اینکه از گاز اکسیژن موجود در این هوا بهره برد، باید آن را از بین سایر گازها تفکیک و جداسازی کرد.

قیمت دستگاه اکسیژن ساز

وظیفه اصلی دستگاه اکسیژن ساز صنعتی چیست؟

وظیفه اصلی آن جدا کردن گاز اکسیژن از بین عناصر سازنده هوا می باشد. به زبان ساده این دستگاه اکسیژن موجود در هوای اطراف را متراکم و فشرده سازی می کند. سپس با فشار مناسب و قابل تنظیم ارائه می دهد.
دستگاه اکسیژن ساز در مدل طراحی، تولید و به بازار عرضه می گردد. ثابت و قابل حمل مدل های این دستگاه پر کاربرد می باشد. مدل ثابت این دستگاه اغلب در کارگاه ها، کارخانجات و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. مدل پرتابل یا قابل حمل دستگاه های اکسیژن ساز برای مشاغلی که به صورت سیار کار می کنند مناسب است.

دستگاه اکسیژن ساز چگونه کار می کند؟

دستگاه اکسیژن ساز، اکسیژن را از هوا گرفته و در مخازن خود به دو صورت صنعتی و نیمه صنعتی ذخیره می کند. اکسیژن و نیتروژن به عنوان اصلی ترین اجزای سازنده هوا به شمار می روند. همچنین این دو گاز نقش موثر و پررنگی در صنایع مختلف ایفا می کنند. تا جایی که بدون وجود گاز اکسیژن و نیتروژن خالص، خط تولید بسیاری از صنایع ناکارآمد می ماند. به همین دلیل دستگاه های اکسیژن ساز و نیتروژن ساز طراحی و تولید شدند.

انواع مختلف دستگاه اکسیژن ساز قابلیت تولید اکسیژن متراکم با روش های جداسازی غشایی و psa را دارند. انتخاب روش تولید اکسیژن به نوع کالا و محصول تولیدی وابستگی دارد. دستگاه های اکسیژن ساز به منبع انرژی برق متصل می باشند. لرزش و صدای دستگاه های جدید اکسیژن ساز به مراتب کمتر از دستگاه های قدیمی می باشد.
دستگاه اکسیژن ساز در انواع خانگی، پزشکی، صنعتی و نیمه صنعتی نیز در بازار موجود می باشند. همه دستگاه های اکسیژن ساز در اصل کار یکسانی انجام می دهند. اما تفاوت اصلی و بارز آنها در حجم اکسیژن تولیدی، میزان برق مصرفی، ابعاد دستگاه، میزان فشار و جریان مورد نیاز می باشد.

دستگاه اکسیژن ساز

در واقع می توان گفت مدل های جدید دستگاه اکسیژن ساز، کاملا بی صدا و بدون لرزش هستند. در نتیجه حتی در کارگاه هایی که در نزدیکی مجتمع های مسکونی استقرار دارند نیز می توان از آنها استفاده کرد. همچنین به دلیل عدم لرزش دستگاه، می توان از آن در طبقات مختلف کارخانجات استفاده نمود.
دستگاه های اکسیژن ساز به دو روش جداسازی غشایی و psa قادر به تولید اکسیژن می باشند. در ادامه به توضیح این دو روش پرداخته ایم:

استخراج اکسیژن به روش جداسازی غشایی:

جداسازی غشایی یکی از روش های مورد استفاده در دستگاه های اکسیژن ساز می باشد. در این روش از غشاهای مولکولی برای جداسازی اکسیژن استفاده می شود. دقت این روش پایین بوده و خلوص اکسیژن حاصله از آن تا 40 درصد می باشد. در نتیجه برای استفاده در صنایع حساس و حیاتی مناسب نمی باشد. از روش جداسازی غشایی اغلب در آزمایشگاه ها استفاده می گردد.

استخراج اکسیژن به روش psa :

متداول ترین روش برای تولید اکسیژن در دستگاه اکسیژن ساز صنعتی، روش psa می باشد. psa به معنی تفکیک کردن یک نوع گاز از بین انواع مختلف گاز است. زمانی که از این روش برای تولید اکسیژن استفاده می شود، نیتروژن را نگه داشته و اکسیژن را عبور می دهند. برای این کار باید یک خط تولید استاندارد و اصولی وجود داشته باشد. چرا که درصد خلوص نهایی اکسیژن تولید شده به تمام اجزای دستگاه بستگی دارد.

مراحل روش psa :

  • به منظور تولید اکسیژن با درصد خلوص مورد نظر، قدم اول فشرده سازی هوای محیط به کمک کمپرسور است. میزان فشرده سازی نیز در کمپرسور قابل تنظیم و تغییر می باشد.
  • در قدم دوم هوای فشرده شده باید از فیلتر های مختلف عبور نماید. فیلتر های موجود «درایر» و «تله آبگیر» می باشند. وظیفه این فیلتر ها گرفتن و جدا کردن آلودگی ها، گرد و غبار، رطوبت، روغن و آب احتمالی از هوا می باشد. جنس فیلتر اولیه از اسفنج پلی اُرتان یا به عبارت دیگر ابر صنعتی می باشد. فیلتر ثانویه نیز از کاغذهایی ساخته شده است. گرچه پس از این مرحله نیز مقداری ناخالصی داخل هوا باقی می ماند اما می توان گفت درصد بسیار زیادی از آلودگی ها در این مرحله از هوا حذف می شوند.
  • برای عاری کردن هوا از تمام آلودگی ها، در مرحله آخر باید از فیلتر هایی که حاوی میکرو کربن فعال هستند عبور کند. پس از این مرحله، حتی اگر درصد ناچیزی ناخالصی باقی مانده باشد، جداسازی می شود. حالا هوای مورد نظر آماده ورود به دستگاه اصلی تولید اکسیژن است. لازم به ذکر است این قسمت تنها در برخی از دستگاه های تولید کننده اکسیژن ساز که در مصارف حساس مانند پزشکی کاربرد دارند، تعبیه شده است. چرا که در این صنایع اکسیژن تولید شده باید خلوص بسیار بالایی داشته باشد و کاملا خشک و عاری از هرگونه ذرات چربی و آلودگی و ناخالصی باشد. به همین دلیل در این دستگاه ها هوا پس از عبور از فیلتر های اولیه و ثانویه باید از فیلتر برج کربن فعال نیز عبور نماید.

مرحله آخر تولید اکسیژن به روش psa:

شکل ظاهری دستگاه اکسیژن ساز شامل دو برج می باشد. درون این برج ها مملو از مواد جاذبی به نام زئولیت است. این مواد تنها مولکول های اکسیژن را به خود جذب می کند و مولکول های نیتروژن و سایر عناصر اجازه عبور از آن را ندارند. در نتیجه تنها گاز اکسیژن از مواد جاذب زئولیت عبور می کند. این فرایند تا زمانی که برج اول به مرحله اشباع برسد ادامه پیدا می کند. پس از اینکه ظرفیت برج اول تکمیل گردید، فشار از روی آن برداشته می شود. در این زمان نوبت به فعالیت برج دوم می رسد. برج دوم نیز همانند برج اول مشغول جداسازی عناصر هوا می گردد. در همین حین، احیا سازی برج اول انجام می گردد. بنابراین وجود دو برج برای تداوم در تولید گاز اکسیژن الزامی است.
مرحله نهایی عملیات جداسازی اکسیژن از سایر گازهای هوا، انتقال اکسیژن فیلتر شده به مخزن ذخیره است. مخازن ذخیره به طور مداوم باید پر شود تا عملیات تولید در کارگاه ادامه پیدا کند. به همین دلیل در صورت لزوم از کمپرسور ثانویه برای فشرده سازی گاز اکسیژن موجود در مخزن استفاده می شود.
خلوص اکسیژن تولیدی به روش psa از درصد بسیار بالایی برخوردار است. با استفاده از این روش می توان گاز اکسیژن را تا خلوص 90 الی 95 درصد تولید نمود. ظرفیت تولید اکسیژن این روش بسیار بالا بوده و مناسب کسب و کار های گسترده و بزرگ می باشد. کارخانجات و کارگاه ها بسته به نوع نیاز خود می توانند از 1 تا 60 تن در روز اکسیژن تولید کنند.

دستگاه اکسیژن ساز صنعتی

دستگاه اکسیژن ساز صنعتی چه کاربردی دارد؟

همانطور قبل تر نیز اشاره گردید تولید دستگاه اکسیژن ساز صنعتی از آمار بسیار بالایی برخوردار است. این آمار حاکی از این است که کاربرد و کارایی این نوع دستگاه در صنعت بسیار گسترده می باشد. صنایعی که در آنها باید از اکسیژن ساز استفاده کرد به شرح زیر می باشند:

  1. صنعت پزشکی و درمانی: اغلب مردم از فواید و اهمیت اکسیژن ساز پزشکی اطلاع دارند. این حساسیت با ورود ویروس کرونا به کشور چندین برابر نیز شد. وجود این دستگاه ها در مراکز درمانی برای ادامه زندگی و سلامتی بیماران تنفسی، قلبی و ریوی ،جهت تصفیه و کمک به گردش خون، کمک به سلامت جنین، تقویت حافظه، افزایش طول عمر بیمار و همچنین خون رسانی به بافت های بدن به شدن الزامی می باشد. خلوص اکسیژن مورد نیاز در این صنعت بالا بوده و باید مابین 90 تا 95 درصد باشد.
  2. فاضلاب: فیلترهای زیستی موجود در ساختمان فاضلاب باعث تمیز کردن و تصفیه آن می شود. این فیلتر ها برای اینکه در شرایط ایده آل به وظیفه خود عمل کنند باید از اکسیژنی با خلوص بسیار بالا بهره ببرند. راه دیگر برای تصفیه فاضلاب ها، اضافه کردن مستقیم اکسیژن با خلوص بالا به آن می باشد. که در این روش نیز باید از بلوئر استفاده کرد. بلوئر ها اکسیژن خالص را به فاضلاب اضافه می کنند و بلافاصله باعث حذف ناخالصی ها می شوند.
  3. آب آشامیدنی: کاربرد دیگر دستگاه های اکسیژن ساز در تصفیه خانه های آب شهری است. اکسیژن افزوده شده به آب سبب حذف آلودگی ها و سموم موجود در آن می گردد. خلوص اکسیژن مورد نیاز برای این صنعت نیز باید بین 90 تا 95 باشد.
  4.  تولید اُزُن: گاز اکسیژن مهم ترین عنصر در تولید گاز اُزُن به شمار می آید. استفاده از اُزُن در تصفیه آب آشامیدنی یک روش رایج و بی خطر برای از بین بردن بوی بد آب می باشد. در واقع تصفیه باکتریولوژیکی آب باید به وسیله اُزُن صورت گیرد.
    پرورش ماهی و آبزیان: با کمک دستگاه های تولید اکسیژن خالص می توان استخرهای آب اکسیژنه ایجاد کرد. این استخر ها سرعت تولید و تکثیر ماهی ها را افزایش می دهند.
  5. استخراج طلا: برای جداسازی طلای موجود در سنگ ها باید آنها را درون محلول سدیم سیانید و اکسیژن خالص قرار دارد.
  • صنعت شیشه سازی
  •  صنعت جوشکاری
  •  صنعت کاغذ سازی
  •  صنعت پتروشیمی و پالایشگاه
  • پر کردن کپسول های اکسیژن

 

تولید دستگاه اکسیژن ساز صنعتی

قیمت اکسیژن ساز صنعتی:

قیمت دستگاه اکسیژن ساز صنعتی در ابتدا به عامل مهمی به نام «ظرفیت اکسیژن دهی» وابسته است. ظرفیت اکسیژن دهی بدین معنی است که دستگاه مورد نظر توانایی و قابلیت تولید چه میزان اکسیژن را دارا می باشد. ظرفیت اکسیژن دهی یا حجم خروجی اکسیژن در دستگاه ها از 5 تا 35 میلیون متغیر می باشد. طبیعتا پیشرفته ترین و بهترین دستگاه اکسیژن ساز که قابلیت تولید اکسیژن بالاتری نیز دارند، از قیمت بالایی برخوردار هستند.

از دیگر عوامل موثر بر روی قیمت دستگاه اکسیژن ساز، میزان خلوص اکسیژن تولیدی می باشد. صنایع مختلف بر اساس نوع خدمتی که ارائه می دهند به درصد خلوص متفاوتی نیاز دارند. دستگاه هایی که اکسیژن را با خلوص بالا تولید می کنند، اختلاف قیمت بالاتری با سایر دستگاه ها دارند.

خرید اکسیژن ساز صنعتی:

هنگام خرید و فروش دستگاه اکسیژن ساز صنعتی باید چند نکته را در نظر داشت:

  1. توجه به درصد خلوص دستگاه: دستگاه اکسیژن ساز را باید با توجه به درصد خلوصی که ارائه می دهد خریداری کرد. چرا که در صورت خرید دستگاه نامناسب خلوص مورد نیاز اکسیژن تامین نمی شود. در نتیجه متحمل ضرر مالی و اُفت کارایی خواهید شد.
  2. سطح ایمنی دستگاه: هنگام خرید باید دستگاه تولید اکسیژن را از نظر ایمنی بررسی کرد. همچنین استفاده از این دستگاه نباید باعث ایجاد آلودگی زیست محیطی شود.
  3. جنس فیلتر ها: فیلتر های موجود در مخازن اکسیژن ساز نقش بسزایی در تولید اکسیژن با خلوص بالا دارند.
  4. پایین بودن سطح صدای تولیدی: به دلیل استفاده مداوم و چندین ساعته از این دستگاه، باید کمترین صدای ممکن را تولید کند. در غیر اینصورت علاوه بر آلودگی صوتی باعث آزار و اذیت کارکنان نیز می شود.
  5. میزان هزینه های تعمیر و نگهداری: دستگاه های تولید اکسیژن باید به صورت مرتب و ماهانه تحت سرویس و بازرسی قرار گیرند. پایین بودن هزینه های تعمیر و نگهداری نکته مثبت یک دستگاه تولید اکسیژن به حساب می آید.
  6.  کیفیت قطعات مورد استفاده در دستگاه: اصل و با کیفیت بودن قطعات به کار رفته در ساخت دستگاه، باعث افزایش کارایی و عدم نیاز به تعمیر و تعویض می شود.
  7. دارا بودن استاندارد های لازم: از آنجایی که این دستگاه ها در صنایع مهم و حساس مورد استفاده قرار می گیرد؛ باید حتما از استاندارد های لازم برخوردار باشد.

ما را در گوگل دنبال کنید