دستگاه نیتروژن ساز + { بروز رسانی قیمت در سال 1401 }

دستگاه نیتروژن ساز صنعتی یکی از اصلی ترین و ضروری ترین تجهیزات مورد استفاده در صنعت می باشد. نیتروژن ساز یا همان nitrogen generator گاز نیتروژن موجود در هوا را استخراج می کند. حجم بیشتری از هوا را گاز نیتروژن تشکیل داده است. هوای موجود در اطراف ما از 78 درصد گاز نیتروژن، 21 درصد گاز اکسیژن و 0/009 درصد گاز آرگون تشکیل شده است. به عبارت دیگر چهار پنجم هوا را گاز نیتروژن اشباع کرده است و مابقی گاز های تنفسی تنها در یک پنجم باقی مانده قرار دارند. البته گاز های بی اثر دیگری همچون نئون، هلیوم، رادون، استیلن، گزلون، کریپتون، co و کربن دی اکسید نیز به مقدار ناچیزی در هوا موجود می باشند. گاز های دیگری هم در هوا هستند اما از آنجایی که بسیار ناچیز می باشند، درباره آنها بحث نمی شود. در نتیجه بهترین و به صرفه ترین روش برای تولید نیتروژن، استخراج آن از هوای موجود در اطراف می باشد.

دلیل استفاده از دستگاه تولید نیتروژن چیست؟

از این دستگاه تولید نیتروژن برای فیلتر یا حذف دیگر عناصر سازنده هوا از جمله اکسیژن استفاده می شود. چرا که وجود گاز اکسیژن مشکلاتی را به وجود می آورد از جمله:

  1. وجود اکسیژن باعث زنده ماندن باکتری های هوا ساز می شود.
  2.  وجود اکسیژن احتمال احتراق را بالا می برد.
  3.  وجود اکسیژن خاصیت واکنش پذیری با دیگر گاز ها را نیز افزایش می دهد.

علاوه بر دستگاه تولید نیتروژن ، سیلندرهای نیتروژن نیز برای استخراج گاز نیتروژن استفاده می شوند. بسیاری از صنایع برای تامین گاز نیتروژن مورد نیاز از سیلندرهای نیتروژن استفاده می کنند. گرچه هر دو وسیله کاربرد یکسانی دارند اما هزینه خرید، استفاده و نگهداری از سیلندرهای نیتروژن بسیار بیشتر از دستگاه های نیتروژن ساز صنعتی می باشد. در نتیجه خرید این دستگاه یک راه اقتصادی برای صنایع مختلف به حساب می آید.

دستگاه نیتروژن ساز صنعتی

نحوه کار دستگاه نیتروژن ساز چگونه است؟

همه ما با وظیفه اصلی و کلی دستگاه نیتروژن ساز و دستگاه تولید نیتروژن مایع آشنایی پیدا کردیم. این دستگاه موظف است نیتروژن های موجود در هوا را جداسازی کند تا در صنعت از آن استفاده شود.
اما آیا به طور دقیق و کامل از نحوه کار دستگاه نیتروژن ساز اطلاع دارید؟ پاسخ اکثریت ما به این سوال منفی است. در ادامه به توضیح چگونگی کارکرد این دستگاه می پردازیم. برای استخراج نیتروژن خالص از این دستگاه دو روش وجود دارد. این دو روش جداسازی غشایی و روش psa نام دارند.

استخراج نیتروژن به روش جداسازی غشایی:

یکی از روش های رایج و متداول برای تولید نیتروژن، روش جداسازی غشایی می باشد. در این روش از غشاهای پلیمری هالو فایبر که نوعی الیافی توخالی هستند استفاده می شود. هوا از طریق این الیاف وارد می شود. عناصری مانند اکسیژن، کربن دی اکسید، رطوبت و حتی آلودگی های موجود در هوا جذب این الیاف می شوند. اما مولکول های نیتروژن که ابعاد بزرگتری در مقایسه با این عناصر دارند جذب نشده و باقی می مانند.
درصد جداسازی اجزای موجود در هوا و درصد خلوص را می توان در سیستم های کنترل تعیین نمود. فشار، سرعت جریان و اندازه غشاهای پلیمری در این روش قابل تغییر هستند. این عوامل تاثیر مستقیمی بر روی خلوص نیتروژن تولید شده دارند. در صورتی که جریان نیتروژن را افزایش دهیم، اکسیژن بیشتری در گاز خروجی باقی می ماند. بنابراین خلوص نیتروژن نهایی کاهش می یابد. اما اگر جریان نیتروژن را کاهش دهیم، در واقع به افزایش خلوص نیتروژن تولید شده کمک کرده ایم.
دستگاه نیتروژن ساز پیشرفته و به روز، هوا را قبل از ورود به الیاف توخالی به طور کامل از عواملی مانند گرد و غبار و رطوبت فیلتر می کند. این کار با عبور هوا از فیلتر های مختلف انجام می شود. در نتیجه نیتروژن تولید شده در این دستگاه ها به مراتب از خلوص بالاتری برخوردار خواهند بود. علاوه بر این وجود این فیلتر ها بر طول عمر غشاها نیز تاثیر مثبتی می گذارد و از آنها محافظت می کند.

از جمله فیلتر های مورد استفاده در این روش می توان به فیلتر ریز شبکه و خشک کننده اشاره کرد:

  1. فیلتر ریز شبکه: ذرات ریز و ناخالصی های موجود در هوا را فیلتر می کنند.
  2. فیلتر خشک کننده: رطوبت و آب موجود در هوا را از آن می گیرد.

به کمک این روش می توان نیتروژنی با خلوص بالا تولید کرد. هزینه راه اندازی، تعمیر و نگهداری این روش بسیار پایین است. به همین دلیل مورد توجه صنایع کوچک و نوپا قرار می گیرد.

استخراج نیتروژن به روش psa :

در بسیاری از صنایع از روش مطمئن و ساده ای به نام psa استفاده می کند. در این روش تنها ماده ورودی به دستگاه نیتروژن ساز هوا می باشد. به زبان ساده تر در این تکنولوژی یک گاز مشخص و مورد نیاز از بین مخلوطی از گازها جداسازی می گردد. مراحل استخراج گاز نیتروژن از فضا دارای 6 مرحله می باشد. این مراحل در ادامه توضیح داده شده است:

  1. در قدم اول تنها ماده ورودی یعنی هوا وارد کمپرسور می شود تا آماده سازی های اولیه انجام شود. در کمپرسور هوای ورودی تا اندازه مورد نیاز و مشخص شده فشرده سازی می شود. این فشار مابین 8 الی 9 بار متغیر است.
  2. در مرحله دوم هوای فشرده تولید شده در کمپرسور وارد «درایر» یا همان «خشک کن» می شود. دستگاه درایر رطوبت و روغن های موجود در بین ذرات هوا را جذب می کند. در نتیجه هوای خروجی از این مرحله بدون رطوبت و مواد زائد می باشد.
  3. مرحله سوم برای کسب اطمینان از خشک شدن و خالص شدن هوا طراحی شده است. در این مرحله از برج کربن فعال استفاده می شود. در این برج میکرو کربن های فعالی وجود دارند که هوا باید از همه این فیلتر ها عبور کند. در نتیجه اگر درصد ناچیزی از رطوبت و روغن در هوای ورودی وجود داشته باشد، توسط این فیلتر ها گرفته می شود.
  4. در این مرحله هوای فیلتر شده و خالص وارد مخزن ذخیره می شود. این مخزن، هوای مورد نیاز برای دستگاه نیتروژن ساز را فراهم می کند.
  5. مرحله پنجم در استخراج گاز نیتروژن توسط دستگاه نیتروژن ساز، مربوط به اصلی ترین دستگاه یعنی ژنراتور است. شکل ظاهری این دستگاه از دو برج مجزا تشکیل شده است. داخل این برج ها از مواد جاذبی به نام کربن مولکولارسیو یا همان CMS تشکیل شده است. این مواد جاذب از حفره هایی به اندازه 4 انگستروم تشکیل شده اند. این در حالی است که قطر مولکولی گاز نیتروژن 4/2 انگستروم است. بنابراین تنها گاز اکسیژن و آرگون که دارای قطر مولکولی 3/8 انگستروم است، مجوز عبور از این مواد جاذب را دارند. پس از اینکه ناخالصی ها از هوا گرفته شد، به نیتروژن فیلتر شده اجازه خروج از ستون داده می شود. این فرایند تا زمانیکه برج اول به اشباع برسند ادامه پیدا می کند. در این شرایط باید برج اشباع شده احیا گردد. در زمانی که این برج در حال احیا است، برج دوم مشغول تولید نیتروژن می باشد. سیستم کنترل دستگاه، کنترل و باز و بسته شدن ولوو ها را انجام می دهد. در نتیجه در هر دستگاه تولید نیتروژن وجود دو برج الزامی می باشد.
    سپس پروسه وارد مرحله بعدی می شود. عوامل مختلفی از قبیل مقدار (دبی) هوای ورودی، حجم هوای ورودی و میزان مرغوبیت مواد جاذب تاثیر مستقیمی بر روی زمان اشباع می گذارد. اگر عوامل مطرح شده و استاندارد های لازم رعایت شده باشد، به وسیله این دستگاه و تکنولوژی psaمی توان به صورت 24 ساعته، نیتروژنی با خلوص 95/5 درصد تا 99/99 درصد تولید نمود.
  6. در مرحله نهایی نیتروژن خالص تولید شده در مخازن نیتروژن ذخیره می گردد. گاز نیتروژن به صورت مداوم و پیوسته در این مخازن ذخیره می شود. در صورتی که به گاز نیتروژن بیشتری نیاز باشد، گازها ابتدا توسط کمپرسور ثانویه فشرده می شود و سپس به مخزن وارد می شوند.

دلایل استفاده گسترده از روش psa :

در صنایع مختلف استقبال گسترده ای از دستگاه نیتروژن ساز که از روش psa برای استخراج گازها استفاده می کند، شده است. دلیل محبوبیت این دستگاه به شرح زیر می باشد:

  •  پکیج های تولید نیتروژن علاوه بر کاربرد فراوانی که در صنایع مختلف دارند، امنیت بالایی نیز دارند.
  • طراحی دستگاه ها ساده بوده و در نتیجه هزینه طراحی و تولید آنها به شدت کاهش می یابد.
  •  گاز های تولید شده توسط این دستگاه همیشه در دسترس است.
  •  با استفاده از این دستگاه ها دیگر نیازی به خرید و حمل کپسول های پرفشار و خطرناک نیتروژن نیست.
  •  هزینه تعمیر، نگهداری و سرویس دستگاه های نیتروژن ساز نیز بسیار پایین است.

 

کاربرد گاز نیتروژن در صنعت:

امروزه استفاده های گسترده ای از گاز نیتروژن خالص در صنعت می شود که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. لحیم کاری
  2.  صنایع غذایی و آشامیدنی
  3.  کشاورزی
  4.  صنایع دارویی
  5.  صنعت حمل و نقل
  6. صنعت پلاستیک
  7.  صنعت فلزات
  8. صنعت پتروشیمی
  9. صنعت نفت
  10. صنعت هوانوردی
  11. صنعت نظامی
  12. برش لیزر
  13. معدن و فراوری مواد معدنی
  14. پالایشگاه
  15. موارد ایمنی( احتراق گاز)
  16. کنترل آلودگی

نحوه کار دستگاه نیتروژن ساز

قیمت دستگاه نیتروژن ساز صنعتی و دستگاه نیتروژن ساز خانگی:

قیمت دستگاه نیتروژن ساز صنعتی و دستگاه نیتروژن ساز خانگی تولید شده در شرکت های مختلف متفاوت می باشد. این تفاوت قیمت دلایل مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

  1. درصد خلوص نیتروژن تولید شده از دستگاه
  2.  تجهیزات مورد نیاز برای خط تولید نیتروژن
  3. استاندارد دستگاه

دستگاه نیتروژن ساز صنعتی چیست؟

خرید نیتروژن ساز صنعتی:

در خرید دستگاه نیتروژن ساز صنعتی علاوه بر قیمت عوامل مهم تر دیگری نیز دخیل می باشند. پیش از اینکه اقدام به خرید پکیج نیتروژن ساز کنید حتما درباره انواع دستگاه ها مطالعه داشته باشید و از مشاوره و راهنمایی های فروشنده استفاده نمایید. در وهله اول شما باید دستگاه متناسب با نیاز خود را شناسایی کنید. عواملی مانند میزان استفاده از گاز نیتروژن به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه( حجم استفاده)، میزان خلوص مورد نیاز و فضای کارگاه به شما در انتخاب دستگاه کمک خواهد کرد.

  1. حجم استفاده: در صورتی که نیاز خود را به درستی شناسایی نکنید، پکیج نیتروژن ساز نامناسبی را تهیه خواهید کرد. اگر شما دستگاهی با ظرفیتی بیش از نیاز خودتان خریداری نمایید، خروجی مورد نیاز را به شما خواهد داد اما در مقابل هزینه های گزافی نیز برای شما به جا خواهد گذاشت. از طرف دیگر اگر دستگاهی با ظرفیت کم تهیه نمایید، باید شاهد مشکلاتی در خطر تولید و کاهش سرعت تولید باشید.
  2. میزان خلوص: برای تولید برخی از محصولات به درصد خلوص بیشتری نیاز است. برای مثال در صنایع بسته بندی مواد غذایی خلوص حداکثری لازم است. در این نوع صنایع ترجیحا از روش جداسازی غشایی برای تولید نیتروژن استفاده می شود.
  3. فضای کارگاه: شما باید متناسب با ابعاد و بزرگی کارگاه خود، دستگاه تولید نیتروژن را تهیه نمایید. با این کار علاوه بر اینکه به تولید مناسب خود دسترسی پیدا خواهید کرد، نهایت استفاده را از فضای کارگاه نیز می برید.

در نتیجه برای اینکه شاهد اختلال در روند تولید نباشید، قبل از خرید تحقیقات جامع و کاملی داشته باشید. خریداران محترم گول شیوه های فروش دستگاه نیتروژن ساز صنعتی را نخورید. بسیاری از فروشنده ها با تبلیغاتی مانند اینکه درصد خلوص روش غشایی بیشتر از روش psa است، سعی در فروش محصولات خود دارند. اما بدانید و آگاه باشید که درصد خلوص نیتروژن به روش غشایی 5/99 درصد و روش psa 9995.99 درصد می باشد. بنابراین تفاوت بارزی بین این دو روش وجود ندارد.

خرید دستگاه نیتروژن ساز

هزینه سرویس و نگهداری از نیتروژن ساز صنعتی:

دستگاه نیتروژن ساز از روش psa برای تولید نیتروژن استفاده می کند. با استفاده از این روش استخراج، هزینه سرویس و نگهداری از دستگاه نیز کاهش می یابد. با این حال باید دستگاه های نیتروژن ساز سر موعد و طبق برنامه تحت سرویس قرار گیرند. این امر تاثیر مستقیمی بر روی ظرفیت، خلوص و کارایی دستگاه خواهد داشت. در صورتی که این دستگاه به صورت دوره ای سرویس شود، راندمان و بازده تولید نیتروژن خالص را به شدت بالا می برد. در این سرویس های دوره ای مواردی همچون نشتی هوا، سالم بودن فیلترها، سلامت مواد جاذب، عملکرد خودکار تخلیه و … بررسی و کنترل می شود.
علاوه بر این مورد نصب و راه اندازی این دستگاه سریع و آسان می باشد. همچنین در حین انجام کار، کمترین صدای ممکن را تولید می کند.

قیمت دستگاه نیتروژن ساز صنعتی

ما را در گوگل دنبال کنید